Nieuws

Nieuwsgierig? Lees hieronder het laatste nieuws van SodaProducties. Je kunt je ook aanmelden voor de nieuwsbrief en ons volgen op Twitter en Facebook.

14-12-2015Nieuwsgierigheid en klein beginnen

Het is gelukt! 10 jaar sociaal ondernemen zit erop. We zijn overspoeld met inspirerende en mooie wensen. Eigenlijk niet de bedoeling (maar toch erg gewaardeerd), want wij willen juist jullie bedanken voor alle samenwerkingen! Een korte terugblik hieronder en natuurlijk veel goeds gewenst voor het nieuwe jaar! Tekst: Maaike Delver. 

10 jaar avontuur

Er hangt een opgetogen sfeer in De Alchemist op woensdag 2 december. Vandaag viert SodaProducties haar jubileum en blikt ze terug op 10 jaar avontuur, ambities en impact. Oprichters Marieke en Anne Heinsbroek doken in 2005 onbevangen, bevlogen en nieuwsgierig het avontuur in met veel ambities en ideeën. Er waren succesvolle en minder succesvolle projecten, maar allemaal met een bevlogenheid waar ondernemers wat van kunnen leren. Denk bijvoorbeeld aan: SodaReizen, De Boer op, SodaFris en Schipper, mag ik overvaren? 

Sociale innovatie in theorie

Bijzonder hoogleraar aan het ESCP en Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit, Lucas Meijs, bijt de spits af over het opschalen van sociale initiatieven:

  • SodaProducties heeft vanaf het begin de drive gehad om impact te creëren. Ze zijn hierbij klein begonnen, hebben hun concept getest en gezorgd dat het aansluit op de praktijk. Belangrijk is klein beginnen en niet ineens erg groot te willen worden.
  • Het succes van het opschalen van de VoorleesExpress zit hem erin dat ze aansluiten op lokaal niveau door middel van de franchisenemers.

In een model van Lucas Meijs is te zien dat de VoorleesExpress een doorstart maakt naar de projecten MATS en de AdministratieExpress. Een mooi voorbeeld van opschalen door het anticiperen op ontwikkelingen en trends binnen de maatschappij.

Kritische succesfactoren

Nordine Es-Sadki, onderzoeker aan de Universiteit Maastrich, geeft aan welke punten cruciaal zijn voor sociale innovatie. Hij presenteert de voorlopige onderzoeksresultaten:

  • Een kritische succesfactor van sociale innovatie is de sociale ondernemer zelf. Bij SodaProducties is hun drive erg duidelijk waardoor ze een hoge gunfactor hebben.
  • Een sterke basis van vrijwilligers is van groot belang.
  • Bedrijven staan vaak voor verschillende innovatiedoelstellingen. Er zijn steeds keuzes te maken: kiezen voor korte termijn succes of lange termijn impact? Snel groeien of organische groei? Een middenweg blijkt vaak het meest succesvol.

Een flinke dosis zelfspot

Anne en Marieke sluiten het spreekgedeelte af met hun verhaal. Met een flinke dosis zelfspot, vertellen Anne en Marieke het verhaal van 10 jaar SodaProducties. De meisjes van SodaProducties zijn vrouwen geworden die hun enthousiasme en pit niet verloren hebben, maar die daarnaast ook professionaliteit uitstralen in waar ze voor staan.

< terug naar het overzicht